فروشگاه ماشین آلات ساختمانی، راهسازی، صنعتی و کشاورزی

ساخت وبلاگ

در صنایع ساختمانی و سازه‌های مختلف یکی از مصالح مورد نیاز بتن است که در ساخت اکثر سازه‌ها کاربرد فراوانی دارد. انواع مختلف بتن با مقاومت‌های مختلف و کاربردهای متنوع تولید می‌شوند. در زمان بتن ریزی نکاتی باید رعایت شود تا محصول نهایی از کیفیت بالایی برخوردار شود. یکی از ابزارهایی که در هنگام بتن ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ویبراتور بتن است. دستگاه ویبراتور بتن ارتعاشاتی تولید می‌کند که این ارتعاشات به وسیله شیلنگ‌های ویبراتور به بتن تازه ریخته شده منتقل شده و باعث می‌شود حباب‌های موجود در داخل بتن که معمولا بین 5 تا 8 درصد بتن را تشکیل می‌دهند، از آن خارج شوند و استحکام بتن به بیشترین حد خود برسد.

انواع شیلنگ ویبراتور

انواع شیلنگ‌های ویبراتور بتن

یکی از اجزاء اصلی در عملیات بتن ریزی ویبره کردن آن است. این ویبراسیون توسط ویبراتور بتن انجام شده و با استفاده از شیلنگ به بتن تازه ریخته شده منتقل شده و باعث ایجاد یک بتن یک دست و مقاوم می‌شود. انواع مختلف ویبراتور و شیلنگ ویبراتور بتن وجود دارند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم. انواع شیلنگ شامل، شیلنگ ویبراتور پرتابل، بنزینی، دوشی، کانورتوری، بادی، برقی، دریلی و مکانیکی است که هر کدام برای موارد خاصی کاربرد دارند. این شیلنگ‌های ویبراتور دارای سایزهای متفاوتی هستند و آنها در سایزهای 1، 1.5، 2.5 و 3 اینچ تولید می‌شوند. شیلنگ‌های ویبراتور توسط کشورهای مختلفی تولید می‌شوند و شما می‌توانید آنها را در بازار پیدا کنید. شلنگ‌های ویبراتور با قیمت‌های مختلفی در بازار هستند که قیمت آنها بستگی به نوع آن مانند بادی، برقی، مکانیکی و بنزینی و سایز و کشور سازنده متفاوت خواهد بود.

انتخاب شیلنگ ویبراتور مناسب

هر پروژه‌ای بنا به گستردگی آن و نوع آرماتور‌بندی، نیاز به ویبراتور و شیلنگ ویبراتور مخصوص به خود را دارد. برای به دست آوردن و ایجاد یک بتن همگن نوع مناسب شیلنگ ویبراتور باید انتخاب شود تا بتواند به خوبی حباب‌ها را از بتن خارج کرده و یک مخلوط هماهنگ تولید کند.

شیلنگ ویبراتور مکانیکی

این نوع از شیلنگ یکی از پرکاربردترین انواع است و در اکثر پروژه‌ها کاربرد دارد. از این شیلنگ می‌توان در ویبراتورهای دیزل، بنزینی و برقی استفاده کرد.

شیلنگ ویبراتور دریلی

از این نوع بیشتر در پروژه‌های متوسط و کوچک استفاده می‌شود. این نوع وزن کمی دارد و به آسانی می‌توان آن را جابجا کرد. برای پروژه‌هایی مانند ستون ریزی و در ساختمان‌های کوچک این شیلنگ توانایی کافی در ایجاد یک بتن هماهنگ را دارد.

شیلنگ ویبراتور بادی

در برخی از پروژه‌ها که کمپرسور هوا وجود دارد، می‌توان از این نوع شیلنگ استفاده کرد. انواع مختلفی از این نوع شیلنگ برای مصارف کوچک و بزرگ وجود دارد که نسبت به اندازه پروژه می‌توان از آنها استفاده کرد.

شیلنگ ویبراتور دوشی و پرتابل

در برخی از پروژه‌ها فضای کافی برای مانور دادن اپراتور دستگاه ویبره وجود ندارد که این نوع، برای این مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع بیشتر در پروژه‌هایی که دقت بالا نیاز است استفاده می‌شود و قیمت نسبتا بالاتری دارند.

شیلنگ ویبراتور کانورتوری

پروژه‌هایی مانند سد سازی و یا راه آهن، معمولا چندین اپراتور در یک زمان عملیات ویبره کردن بتن را انجام می‌دهند، این نوع از شیلنگ در این پروژه‌ها کاربرد فراوان دارد.

در هنگام خرید شیلنگ ویبراتور باید به چه نکاتی توجه کرد

همیشه قبل از خرید باید به الزامات پروژه توجه کرد تا بتوان نوع مناسب شیلنگ را تهیه کرد در زیر راهنمایی‌هایی ارائه شده تا با توجه به آنها بتوانید بهترین نوع را انتخاب کنید. در مرحله اول حجم پروژه و فضای موجود برای قرار دادن شیلنگ و موتور ویبراتور را در نظر بگیرید. از مواردی که باید به آن توجه کرد، مقاومت قسمت پوکر و انعطاف پذیری شیلنگ است که باید در نظر داشته باشید. این قسمت‌ها به خاطر تماس با بتن باید استحکام بالایی داشته باشند. برای هر کاری قطر شلنگ مناسب را در نظر بگیرید. معمولا فضای بتن ریزی در انتخاب قطر شیلنگ موثر است. از دیگر موارد مهم، فاصله بین آرماتورها است. شیلنگ باید بتواند به داخل آرماتورها فرو رود و قسمت‌های داخلی را ویبره کند. همیشه سعی کنید از انواع مرغوب استفاده کنید تا دوام و ایمنی مورد نظر را تامین کند.

فروشگاه ماشین آلات ساختمانی، راهسازی، صنعتی و کشاورزی...
ما را در سایت فروشگاه ماشین آلات ساختمانی، راهسازی، صنعتی و کشاورزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : parsmotors parsmotors بازدید : 135 تاريخ : سه شنبه 11 تير 1398 ساعت: 17:13

ویبره زدن یکی از مراحل مهم در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی بتنی است. در زمان بتن‌ریزی، ممکن است صدها یا حتی هزاران حباب هوا در آن وجود داشته باشد که این امر می‌تواند به طور قابل توجهی ساختار بتن را تضعیف نماید. ویبراتورهای بتن با به شدت تکان دادن بتنی که تازه ریخته شده، این حباب‌های هوا را از بین می‌برند. استفاده از ویبراتور بتنی در طی بتن‌ریزی، نه تنها توصیه می‌شود، بلکه در بسیاری از موارد جزء آیین‌نامه طراحی سازه‌های بتنی است.

ویبره زدن بتن

ویبراتورهای بتن چگونه کار می‌کنند؟

ویبراتورهای بتن به شکل‌های مختلفی وجود دارند و می‌توانند برقی و یا بادی باشند. موارد استفاده از ویبره بتن را می‌توان به سه دسته اساسی تقسیم کرد.

ویبره قالب‌بندی

ویبره قالب‌بندی به طورمعمول برای ساختمان‌های بتنی پیش ساخته استفاده می‌شود و شامل نصب ویبراتورها در خارج از اشکال بتنی است. برای بتن‌ریزی‌های بزرگ‌تر، ویبراتورهای خارجی اغلب به اندازه 6 فوت از یکدیگر فاصله دارند.

ویبره سطح

با ویبره سطح، ویبراتورهای بزرگ‌تر ( که گاهی اوقات "جهنده" نیز نامیده می‌شوند) به طور دستی بر روی سطح بتن ریخته شده، قرار داده می‌شوند. این روش با توجه به عمق اسلب حدود 6 اینچ یا کمتر از آن محدودیت دارد، اما سطح صاف و یکنواختی را ایجاد می‌کند که به خصوص زمانی که ظاهر کار مهم باشد بسیار مطلوب است.

ویبره داخلی

ویبراتورهای داخلی بتن از معمول‌ترین ویبراتورهای مورد استفاده هستند. بسیاری از آنها می‌توانند توسط یک اپراتور کنترل شوند و مورد استفاده قرار بگیرند. این یک فرایند نسبتاً ساده است، کارگر به سرعت یک ویبراتور داخلی که شبیه پروب است را در بتن خیس وارد می‌کند و سپس به آرامی آن را بیرون می‌آورد.

ویبره بتن چقدر طول می‌کشد؟

در اکثر موارد بتن‌ریزی، ویبره زدن به طور کم و یا نادرستی انجام می‌شود. بهترین تکنیک با یک ویبراتور داخلی، بیرون کشیدن ویبراتور به طور بسیار آرام است، با نرخ حدود 1 اینچ در هر ثانیه. تا زمانی که پس از خارج ساختن ویبراتور هنوز هم حباب‌ها نمایان باشند، ویبره زدن لازم است. گاهی اوقات پیمانکاران از کارگران می‌خواهند که این کار وقت‌گیر را به طور موثرتری یعنی به سرعت انجام دهند، اما نتیجه آن می‌تواند شکست سازه پس از خشک شدن بتن باشد. در عین حال، اگر ویبراتور را برای مدتی طولانی در بتن نگه دارید، آب و ذرات بتن از هم تفکیک شده و موجب مشکلاتی در مقاومت و زیبایی بتن می‌شود.

بهترین شیوه‌های ویبره داخلی

ویبره زدن به طور مناسب مستلزم تجربه و مهارت است. زمانی که از یک ویبراتور داخلی استفاده می‌کنید، از بهترین شیوه‌ها پیروی کنید تا از مشکلات معمول جلوگیری نمایید. یک ویبراتور بتن یدکی نیز دم دست داشته باشید تا در صورت خراب شدن ویبراتور اول از آن استفاده کنید و برای حل مشکل آن منتظر نمانید. مراقب باشید تا بتن با اسلامپ پایین را کمتر از حد معمول ویبره نزنید. " اسلامپ" معیار کارایی بتن است. از آنجایی که بتن‌های اسلامپ پایین سفت‌ترند، به ویبره‌زدن بیشتری نیاز دارند. اگر دوست داشته باشید می‌توانید از بتن خود تحکیم یافته استفاده کنید که دیگر نیازی به ویبره‌زدن ندارد. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی در لایه‌های بتنی که قبلاً ریخته شده نفوذ می‌کنید تا از اتصالات ناپیوسته بین آنها جلوگیری شود. ویبراتور باید حداقل 6 اینچ به لایه قبلی نفوذ کند. اتصالات ناپیوسته زمانی ایجاد می‌شوند که لایه جدید بتن بر روی لایه قبلی که به اندازه کافی سفت شده ریخته می‌شود و اتصال بین دو لایه کار دشواری است. ویبراتور باید به صورت کمی عمودی تا تقریباً عمودی وارد بتن شود تا بیشترین اثر را داشته باشد. همچنین، ویبراتور را زیاد خم نکنید چون ممکن است خراب شود. از اشتباه رایج استفاده از ویبراتور به عنوان یک ابزار بتن‌ریزی اجتناب کنید. این امر می‌تواند موجب ایجاد سطحی ناصاف و سایر مشکلات دیگر شود. ویبراتور را کاملاً در بتن فرو ببرید و حداقل 10 ثانیه داخل بتن نگه دارید. استفاده از ویبراتور نباید از سرعت متوسط 3 اینچ در هر ثانیه بیشتر شود و پس از آن باید از بتن بیرون کشیده شود؛ اغلب اوقات یک اینچ در هر ثانیه می‌تواند بهترین نتیجه حاصل کند. هر بار که ویبراتور را وارد بتن می‌کنید، باید با شعاع ویبره در مرحله پیشین همپوشانی داشته باشد. یک حساب سرانگشتی خوب این است که شعاع عملکرد ویبراتور چهار برابر قطر نوک ویبره باشد. قبل از اقدام به ویبراسیون، بررسی کنید که آن ناحیه قبلاً توسط همکاران دیگر ویبره نشده باشد. هنگامی‌که دیگر حباب‌های هوا از بتن خارج نمی‌شوند و یا در سطح بتن حبابی دیده نمی‌شود، می‌توانید ویبراسیون را ادامه ندهید. تا زمانی که نوک ویبراتور را کاملاً در بتن فرو نبرده‌اید آن را روشن نکنید. برای کارهای کوچک می‌توانید از ویبراتورهای قابل حمل و سبک استفاده کنید. ویبراتور را به زور به وارد بتن نکنید؛ چون ممکن است در میلگرد و فولاد مسلح گیر کند.

فروشگاه ماشین آلات ساختمانی، راهسازی، صنعتی و کشاورزی...
ما را در سایت فروشگاه ماشین آلات ساختمانی، راهسازی، صنعتی و کشاورزی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : parsmotors parsmotors بازدید : 118 تاريخ : پنجشنبه 6 تير 1398 ساعت: 15:37